Home » » Kongsi Cerita: Ustaz baru datang!!!

Kongsi Cerita: Ustaz baru datang!!!

Hari demi hari silih berganti. Masa pun berlalu dengan pantasnya. Hari ini (11/8) merupakan hari kesebelas aku berpuasa. Kami sekeluarga dikhabarkan akan mendapat seorang penyewa rumah yang baru, seorang tenaga pengajar dari Mesir yang bakal berkhidmat di Sekolah Menengah Agama Pelangai (SMAP) berdekatan dengan rumahku. Aku dan ayah sibuk mengemas rumah (untuk disewa) bagi menyambut tetamu yang bakal tiba. Emak dan adik-adik pula ke sekolah.

Hari menjelang petang. Emak yang masih belum hilang penatnya sedang sibuk melakukan aktivitinya di dapur. Kami semua turut membantu dan melakukan tugas masing-masing. Seusai solat fardu Asar kelibat guru Arab itu masih belum kelihatan. Kami sekeluarga setia menunggu. Kira-kira jam 6 petang kelihatan 2 buah van meluru masuk ke kawasan rumahku.

Akhirnya dia sampai juga bersama 2 orang rakannya yang bakal mengajar di sekolah agama yang berbeza di Pahang. Aku terkesima melihat dua orang ustazku yang pernah mengajarku di Kulliah, Pekan turut serta bersama mereka. Lantas aku berjumpa dengan mereka. Ku hulurkan salam kepada Ustaz Lebai Idris yang kini bekerja di JAIP dan Ustaz Hussin, seorang guru Arab yang pernah mengajarku subjek Usul Fiqh. Mereka membalas dengan senyuman. Alhamdulillah mereka masih mengenaliku.

Ustaz Lebai – tetap hensem

Sebelum magrib tiba, kami dan ustaz Arab itu menjejakkan kaki ke surau. Kami bersama penduduk kampung hanya berbuka kurma dan air masak. Pengetua SMAP turut meraikannya. Sesudah solat maghrib, ayah menjemput tetamu kami dan pengetua, Cikgu Nassir makan di rumah. Mereka berbual dalam bahasa Arab. Kelihatan Cikgu Nassir tidak kekok berbahasa arab walaupun bukan seorang ustaz.

Alunan zikir mula kedengaran sebelum Isyak. Aku sempat berbual dengan ustaz arab itu. Namanya Muhsin. Banyak soalannya yang ditujukan padaku. Ada kata-katanya yang tak bisa ku tangkap kerana kata-katanya meluncur laju. Segenap perkataan arab cuba ku himpunkan dalam kepala. Namun masih ada perkataan yang tidak ku tahu. Aku hanya menjawab La Adri (tidak tahu) bila dia menyoalku mengapa tidak ke Mesir setelah tamat di Kulliah. Sebenarnya aku ada jawapannya. Cuma aku tak tahu bagaimana nak terjemahkannya ke dalam bahasa Arab. Jadi hanya dengan menjawab “tidak tahu” mampu membalas pertanyaannya.

Kulliah SAB – disinilah tempat aku ambil STAM

Walaupun hanya sepatah dua saja yang aku tahu, namun ku harapkan semoga kehadiran guru Arab itu boleh membantu aku dan adik-adik bertutur dalam bahasa Arab dengan lebih baik. Ayah dan atukku yang mahir dalam bahasa arab juga kini mempunayai teman untuk berbual. Semoga perkataan-perkataan arab terus melekat di ingatan.




2 ulasan:

  1. ya Allah ayahandaku ustaz lebai ka safuan yg ngajar kt smap? safuan sila mesej aku...huhu
    di no 01362388**
    terima kasih...teruja bangat sih!!!!!1

    BalasPadam

Like

Popular Posts

Jom Singgah!!!

Himpunan Kata Hukama'

الوقاية خير من العلاج

Al- Wiqaayatu khoiru minal 'ilaaj

(Mencegah lebih baik dari mengubati)

خير الناس انفعهم للناس

Khoirun nasi ‘anfa’uhum linnas

(Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain)



Mutiara Hikmah Terkini

تنظيم الوقت اساس النجاح

Tanzimul wakti asasun najah

(Pengurusan masa asas kejayaan)

Klik di sini!!!